Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015

Η εξέλιξη του αυτοκινήτου

Τα πρώτα αυτοκίνητα
Τα πρώτα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν πριν 100 και πλέον χρόνια. Στην αρχή, κινούνταν πολύ αργά, σε δρόμους που προορίζονταν για άμαξες .Κάποιοι αντιπαθούσαν αυτές τις άμαξες χωρίς άλογα, όπως τις έλεγαν, επειδή έπαιρναν δύσκολα  μπρος, έβγαζαν μαύρο καπνό, έκαναν θόρυβο και συχνά χαλούσαν. Όμως, καθώς τα αυτοκίνητα γίνονταν ποιο φθηνά, αξιόπιστα και γρήγορα, η δημοτικότητά τους αυξάνονταν συνεχώς.

Τα πρώτα  χρόνια των αυτοκινήτων, τα αμάξια μοιράζονταν τους δρόμους με τις ιππήλατες άμαξες.   Οι  οδικές πινακίδες ήταν ελάχιστες και οι πεζοί διέσχιζαν  το δρόμο όποτε ήθελαν.
Οι οδηγοί δεν περνούσαν από εξετάσεις, ενώ στους δρόμους των πόλεων συχνά επικρατούσε χάος..
Στις αρχές της δεκαετίας  του 1920, τα  μισά από όλα τα  αυτοκίνητα στον κόσμο ήταν Μοντέλα  της Φορντ.
Τα πρώτα αυτοκινούμενα τροχοφόρα έκαναν την εμφάνισή τους στα τέλη του 18ου αιώνα. Το 1779 ο Νικόλας Κουνιό στη Γαλλία κατασκεύασε μια τρίτροχη άμαξα που είχε κινητήρα εξωτερικής καύσης. Όμως η μεγάλη τριβή πάνω στο δρόμο ήταν ένα σοβαρό εμπόδιο στα σχέδιά του.

Την αρχή έκανε στην Γαλλία, το 1769, ο Nicolas Jοseph Cougnot, δημιουργώντας το πρώτο ατμοκίνητο όχημα, ένα ατμοκινούμενο αμάξι, το fardier. Το 1770, ο Γερμανό-Αυστριακός εφευρέτης Siegfried Marcus συναρμολόγησε ένα μηχανοκίνητο αμαξίδιο. O Etienne Lenoir έφτιαξε το πρώτο αυτοκίνητο με μηχανή εσωτερικής καύσης και ένα χρόνο αργότερα ο Λενουάρ πραγματοποίησε το πρώτο ταξίδι με αυτοκίνητο καλύπτοντας διαδρομή 19,3 χλμ. με μέση ταχύτητα 6,4 χλμ/ώρα και ισχύ μόλις 0,5 ίππους.  Το αυτοκίνητο, με κινητήρα του Νικολάους Όττο (Nikolaus Otto) εσωτερικής καύσης και καύσιμο τη βενζίνη, παρήχθη στη Γερμανία το 1885 από τον Καρλ Μπεντς (Karl Benz). Αργότερα, τα αυτοκίνητα εξελίχτηκαν και πλέον μπορούσαν να καλύπτουν μεγαλύτερες αποστάσεις σε λιγότερο χρόνο. Αυτοκίνητα με μηχανές εσωτερικής καύσης παράχθηκαν για πρώτη φορά στην Γερμανία από τον Καρλ Μπεντς το 1885 - 1886 και τον Γκότλιμπ Νταίμλερ ανάμεσα στο 1886 και το 1889. Ο Μπεντς κατασκεύασε τα πρώτα τρίκυκλα αυτοκίνητα το 1885.
Κατασκεύασε βελτιωμένες εκδόσεις το 1886 και το 1887. Άρχισε την παραγωγή το 1888, την πρώτη παραγωγή αυτοκινήτου στην ιστορία. Κατασκευάστηκαν περίπου 25 οχήματα μέχρι το 1893, οπότε και παρουσίασε το πρώτο τετράτροχο αυτοκίνητο, το οποίο κινούνταν από έναν τετράχρονο κινητήρα. Στη Γαλλία, οι κατασκευαστές Πανάρ και Λεβασόρ κατασκεύασαν το όχημά τους το 1891 με τον Εντουάρ Σαραζέν . Ο Αρμάν Πεζό ήταν ο κατασκευαστής που κέρδισε τον πρώτο αγώνα αυτοκινήτου στη Γαλλία το 1895.
Ένας ακόμη σταθμός στην ιστορία της αυτοκίνησης σημειώνεται το 1892. Είναι το έτος που ο Ρούντολφ Ντίζελ κατασκευάζει τον πρώτο κινητήρα εσωτερικής καύσης με καύσιμο το πετρέλαιο. Αρχικά ο κινητήρας του δεν χρησιμοποιήθηκε στα αυτοκίνητα, αλλά το 1898 κινητήρες ντίζελ χρησιμοποιούνταν σε εργοστάσια. Με τη συνεχή βελτίωσή του, ο κινητήρας ντίζελ άρχισε να χρησιμοποιείται σε φορτηγά αυτοκίνητα και, αργότερα, σε λεωφορεία. Το 1891 τα πρώτα αυτοκίνητα της Αμερικής κατασκευάσθηκαν από τον Τζον Λάμπερτ . Ήταν τρίτροχα με οροφή από άμαξα , ενώ το 1895 ο ίδιος παρουσίασε και τετράτροχη έκδοση.

Αυτοκίνητα με ατμό
Το 1769, το πρώτο αυτοπροωθούμενο οδικό όχημα ήταν ένα στρατιωτικό τρακτέρ που εφευρέθηκε από τον Γάλλο μηχανολόγο μηχανικό, Nicolas Joseph Cugnot (1725 - 1804). Χρησιμοποιήθηκε από το γαλλικό στρατό για να μεταφέρει το πυροβολικό με μια επιβλητική ταχύτητα 2 1/2 mph (3.22 km/h) σε μόνο τρεις ρόδες. Το όχημα έπρεπε να σταματήσει κάθε δέκα έως δεκαπέντε λεπτά για να ενισχύει τη δύναμη ατμού. Η μηχανή και ο λέβητας ατμού ήταν χωριστοί από το υπόλοιπο του οχήματος.  
Μετά από τον Cugnot διάφοροι άλλοι εφευρέτες σχεδίασαν τα ατμό-τροφοδοτημένα οδικά οχήματα. 
Οι μηχανές ατμού δεν ήταν οι μόνες μηχανές που χρησιμοποιήθηκαν στα πρόωρα αυτοκίνητα. Τα οχήματα με τις ηλεκτρικές μηχανές εφευρέθηκαν επίσης. Μεταξύ 1832 και 1839 ο Robert Άντερσον της Σκωτίας εφηύρε την πρώτη ηλεκτρική μεταφορά. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν τις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες που τροφοδότησαν μια μικρή ηλεκτρική μηχανή. Τα οχήματα ήταν βαριά, αργά, ακριβά, και έπρεπε να σταματήσουν για να επαναφορτίσουν συχνά. Και ο ατμός και τα ηλεκτρικά οδικά οχήματα εγκαταλείφθηκαν υπέρ των βενζινοκίνητων οχημάτων. Η ηλεκτρική ενέργεια βρήκε τη μεγαλύτερη επιτυχία στις τροχιοδρομικές γραμμές και τα τραμ, όπου ένας σταθερός ανεφοδιασμός της ηλεκτρικής ενέργειας ήταν δυνατός.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Μεταξύ 1832 και 1839, ο Robert Aderson της Σκωτίας εφηύρε την πρώτη ακατέργαστη ηλεκτρική μεταφορά. Ένα μικρής κλίμακας ηλεκτρικό αυτοκίνητο σχεδιάστηκε από τον καθηγητή Stratingh και τελειοποιήθηκε από το βοηθητικό Christopher το 1835. Τα πρακτικά και επιτυχέστερα ηλεκτρικά οδικά οχήματα εφευρέθηκαν και από τον αμερικανικό Thomas (Ντάβενπορτ) και Scotsmen Robert Davidson περίπου το 1842. Το 1899, ένας Βέλγος έφτιαξε το ηλεκτρικό αγωνιστικό αυτοκίνητο αποκαλούμενο «Lα Jamais Contente». Πολλές καινοτομίες ακολουθούμενες και το ενδιαφέρον για τα μηχανοκίνητα οχήματα αυξήθηκαν πολύ προς το τέλος των 1890 και των πρόωρων δεκαετιών του 20ου αιώνα. Τα ηλεκτρικά οχήματα είχαν πολλά πλεονεκτήματα πέρα από τους ανταγωνιστές τους στις αρχές των δεκαετιών του 20ου αιώνα. Δεν συνέδεσαν τη δόνηση, τη μυρωδιά, και το θόρυβο με τα αυτοκίνητα βενζίνης.
Επιμέλεια: Πασχάλης Π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.